Curricula vitæ


 

 

 Tom Deneckere

 

 

 

Tom Deneckere werd geboren in Aalst in 1973. Hij behaalde een licentie wiskunde met de grootste onderscheiding aan de Universiteit Gent en een meesterdiploma in de muziek met onderscheiding aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar hij piano studeerde bij Jan Michiels en orkestdirectie bij Lucas Vis. Tom Deneckere is momenteel part-time assistent wiskunde aan de Vrije Universiteit Brussel, maar besteedt het grootste deel van zijn tijd aan de muziek als dirigent, pianist, begeleider, arrangeur en componist.


Op zijn 23ste werd hij dirigent van het Oost-Vlaams Kamerorkest. In 2001 was hij assistent-dirigent bij de creatie van de hedendaagse opera ,,The Woman Who Walked Into Doors’’ van Kris Defoort. In 2003 dirigeerde hij de première van ,,KET’’, een opera over Brussel van Koen Dejonghe, met uitvoeringen in België en Nederland. In 2002 richtte hij ,,arc-en-ciel’’ op, een professioneel ensemble van jonge musici. Hun doel is om bruggen te slaan tussen de veelheid aan stijlen en genres. ,,Arc-en-ciel’’ trad op voor het Festival van Vlaanderen en maakte de eerste opname van het Requiem van Mariano Rodriguez de Ledesma.

 

Tom Deneckere engageert zich om muziek te promoten bij schoolgaande jeugd, zowel in België als in het buitenland. Hij is ondervoorzitter van Jeugd en Muziek Vlaanderen, en in 2003 werd hij lid van de Board Jeunesses Musicales International (Jeugd en Muziek Internationaal). Als arrangeur is hij betrokken bij Attakatamoeva, een project om kinderen van de lagere scholen opnieuw te laten zingen. Door de combinatie van zijn wiskundige en muzikale achtergrond is hij ook betrokken bij een onderzoeksproject aan het Conservatorium van Brussel, en was hij co-promotor van twee eindverhandelingen over dit onderwerp.
Als pianist heeft Tom Deneckere werk van Johannes Brahms, Frédéric Chopin, Eric Satie en George Gershwin op zijn repertoire. Hij begeleidt regelmatig lied- en koorrecitals, en hij heeft de pianopartijen gespeeld in enkele grote koor- en orkestwerken, o.a. van Mozart (Concerto in d), Beethoven (Chorphantasie), Britten (Saint-Nicolas) en Honegger (Le Roi David).

Voor verdere informatie : www.tomdeneckere.be

 

 


 

 

 Karel Nijs

 

 

 

Karel Nijs is Aalstenaar sinds 1956 en werd als knaapje lid van het koor Cantate Domino. Later studeerde hij Germaanse filologie aan de R.U. Gent, gaf enkele jaren les en begon in 1983 als regisseur-omroeper te werken bij BRT 3. In de jaren '90 werkte hij bij Radio 3 als presentator en samensteller van programma's als Een groot vertolker, Componistenprofiel, Het Eerste Oordeel. Op dit moment is hij bij Klara producer van De Vuurproef, Kompas en van de jaarlijkse Klara-muziekprijzen.

Liefde voor woord verbinden met die voor klassieke muziek, dat blijft fascinerend..      

 

 


 

 

 Peter Thomas

 

 

 

Peter Thomas werd geboren te Aalst in 1961. Hij studeerde te Gent aan het Koninklijk Muziekconservatorium waar hij eerste prijzen behaalde voor piano, orgel en kamermuziek. Aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen richtte hij zijn aandacht op de theoretische vakken en behaalde ondermeer eerste prijzen contrapunt en fuga.

Hij specialiseerde zich tevens in het orgelspel aan het Conservatorium van Maastricht, waar hij het diploma “Uitvoerend Musicus” behaalde met grote onderscheiding.

Als organist is hij te horen op verscheidene CD-opnamen en werkt hij regelmatig mee met producties van Radio Klara.

Naast het verzorgen van publicaties zet hij zich in voor activiteiten die het orgel bij een breed publiek promoten. Zo was hij de initiatiefnemer van het ‘Vereecken Festival 2000’ ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van het Vereecken-orgel in de Sint- Jozefkerk te Aalst.

Peter Thomas is directeur van de Stedelijke Academie voor Podiumkunsten te Aalst en docent muziekschriftuur aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen.

 


 

 Koen Uvin

 

 

 

 

Koen Uvin studeerde musicologie aan de Rijksuniversiteit Gent. Na een tijd gedoceerd te hebben, o.m. aan de Studio Herman Teirlinck, kwam hij bij de VRT en stond als producer in voor het Vlaams Radio Koor en de programma’s met oude muziek.

Momenteel is hij muziekcoördinator bij Klara en coördineert hij de Klara cd uitgaven.

Zijn  producties werden genomineerd in vakbladen in Europa en de Verenigde Staten en kregen nationale en internationale  prijzen waaronder de Herman Roelstraeteprijs, de Snepvangersprijs voor een opname van "Mater Dolorosa" van Daniël Sternefeld en een onderscheiding van het Italiaanse Dante-genootschap voor de cd "Music in Dante's Time".

 


 

 Kristiaan Van Ingelgem

 

 

Kristiaan Van Ingelgem werd op 9 juni 1944 geboren te Sint-Gillis-Dendermonde. Al vroeg kreeg hij de liefde voor de muziek mee van zijn vader. Hij genoot zijn muzikale opleiding aan het Lemmensinstituut te Mechelen en te Leuven met als orgelleraar Kamiel D’Hooghe. Hij behaalde er de Lemmens-Tinelprijs in 1969. In 1972 verwierf hij het solistendiploma voor orgel en improvisatie aan het conservatorium te Maastricht.

Sinds 1972 is Kristiaan Van Ingelgem organist aan de Sint-Maartenskerk te Aalst, waar hij ook orgelleraar is. Hij doceert praktische harmonie aan het conservatorium te Antwerpen en geeft er tevens de improvisatiecursus aan de orgelleerlingen. Hij maakte verscheidene CD - en plaatopnames. Kristiaan Van Ingelgem is ook stadsbeiaardier te Aalst.

Op compositorisch vlak behaalde hij verschillende onderscheidingen. Zijn Te Deum voor koor, soli en symfonisch orkest uit 1989 kreeg veel lof bij pers en publiek en werd reeds meermaals uitgevoerd. Ook schreef hij het plichtwerk voor de vierde Internationale Beiaardwedstrijd Koningin Fabiola 1998 te Mechelen.

Het Oost-Vlaams kamerorkest creëerde Kristiaan Van Ingelgems Kapellekensbaan tijdens het Louis Paul Boonjaar 1999 en op 29 september 2002 volgde de creatie van Psalm 150, een werk voor koor, baritonsolo, orgel en orkest. De uitvoerders waren het koor De Tweede Adem onder leiding van Maarten Van Ingelgem, bariton Kris Coolsaet, het ensemble arc-en-ciel met Tom Deneckere als dirigent en Kristiaan Van Ingelgem zelf aan het orgel.

In de lente van 2005 werd Kristiaan Van Ingelgem laureaat van de Nationale koorcompositiewedstrijd met Vita Dulcis op tekst van pater s.j. Jozef Van den Broeck, de stichter en bezieler van Levensvreugde te Aalst.

Kristiaan Van Ingelgem concerteert regelmatig als solist, maar ook in samenwerking met ensembles, koren en orkesten. Hij musiceert ook samen met zijn kinderen Maarten (piano en orgel), Pieter (piano en orgel) en Tineke (zang, fluit, piano en orgel).Speciaal voor hen componeerde hij o.a. muziek voor acht handen. In 2006 staat een concertreis in Zuid-Afrika op het programma.

In de zomer van 2004 behaalde Kristiaan Van Ingelgem met onderscheiding zijn diploma van beiaardier aan de Koninklijke Beiaardschool Jef Denyn te Mechelen.

Voor gedetailleerde informatie zie www.matrix.mu

 


 

 Maarten Van Ingelgem

 

 

 

Na zijn Latijn-Griekse humaniora aan het Sint-Jozefscollege te Aalst en pianolessen bij Paul Van Nieuwenborgh trok Maarten Van Ingelgem (°1976) naar het conservatorium van Brussel waar hij het Meesterdiploma Piano bij Jan Michiels. Vervolgens specialiseerde hij zich in compositie aan het conservatorium van Antwerpen bij Wim Henderickx.

 

Maarten is begeleider en leerkracht piano en samenspel aan de muziekacademies van Dilbeek en Ninove. Daarnaast is hij dirigent van het kamerkoor voor hedendaagse muziek De 2de Adem uit Gent (www.de2deadem.info) en zingt hij regelmatig als bas bij Aquarius en het Vlaams Radio Koor.

 

Hij was jarenlang drijvende kracht achter Jeugd en Muziek Aalst en is medeoprichter van het Componistenplatform Aalst.

 

Als componist schreef hij reeds een dertigtal werken, waaronder een kameropera voor het Youth Opera Festival te Utrecht en een fluitkwintet in opdracht van de Beethoven Academie. Zijn pianoconcerto, waarvoor hij de prijs voor nieuwe muziek 2005 van de provincie Oost-Vlaanderen kreeg, werd in juli 2006 uitgevoerd in Sint-Petersburg.