Projecten


 

 

2005

 

 

Donderdag 1 september 2005

 

 

·  Het Componistenplatform Aalst wordt aan de pers voorgesteld.

 

Stadhuis Aalst, 18.00u

 


 

Zondag 11 september 2005 – Open monumentendag

Voorprogramma van het Festival van Vlaanderen

 

 

·  Wandeling langs 3 historische orgels

 

Aalsterse organisten Peter Thomas en Kristiaan Van Ingelgem spelen werk van Aalsterse componisten.

Vertrek aan de St. Jozefskerk om 13.30u en 14.30u

 

 

·  Concert

 

door: Dobrojean (zang-gitaar) en Kristiaan Van Ingelgem (beiaard)

 

Wereldcreatie van ‘AIR’ voor elektrische gitaar en beiaard van Maarten Van Ingelgem

Grote Markt om 15.45u

 

 

·  Optreden

 

Harmonie-orkest en houtblazersensemble van de Academie voor Podiumkunsten met o.a. werk van Rudi Tas

Binnenkoer Stadhuis om 18.00u

 

Presentatie :KarelNijs

Alle activiteiten zijn gratis.

 

Een organisatie van het Componistenplatform i.s.m. het departement Cultuur van de stad Aalst in het kader van het beleidsplan.

 

 


 

2006

 

 

Oktober 2006

 

Project : ‘Mijn Kapellekensbaan

 

 

Mijn Kapellekensbaan van Kristiaan van Ingelgem werd in ’99 gecomponeerd en sindsdien een drietal keer uitgevoerd.Zoals de titel laat vermoeden, speelt het quasi gelijknamige literair werk van Louis Paul Boon – auteur en componist zijn beide Aalstenaars – een inspirerende rol. Het Componistenplatform Aalst wil echter verder gaan dan de uitvoering van de bestaande partituur. Bedoeling is dat de compositie op haar beurt het experiment voedt waarbij wordt teruggekeerd naar de primaire inspiratie: de sociaal-realistische context waarin het oeuvre van Boon tot stand kwam. Het Componistenplatform Aalst vatte de idee op de bestaande partituur te (laten) hertalen naar een nieuw medium waar ook artistieke actoren bij betrokken worden, andere dan muzikale.

 

De opdracht

 

Karel Van Marcke werd aangezocht om een bewerking te improviseren met jazzcombo. Louis Paul Boon was immers een bekend en groot jazzliefhebber. Het improvisatorische karakter van jazz sluit nauw aan bij het non-conformisme in het werk van Boon, terwijl precies de eigenzinnige en schijnbaar vrije structuur de inhoudelijke boodschap versterkt.

 

Caroline D’Haese brengt als solodanseres een beeldend aspect binnen, een sensueel bewegend lichaam als introductie van visuele en beeldende kunst. Het is haar opdracht om eveneens improviserend vorm te geven aan emotie en inspiratie gevoed door de muzikale act. Zij neemt het publiek mee in een imaginaire, suggestieve en sensuele wereld, kneedt hun voorstellingsvermogen in een solodans die vorm krijgt in het hier en nu, maar tegelijk de universele taal spreekt van een lichaam in beweging, een taal boven alle woorden.

 

AntonCogen zal zich als acteur en woordkunstenaar op het literaire werk van Boon inspireren, zonder teksten letterlijk te declameren. Zowel het picareske als het magisch-realistische kunnen daarbij de dominerende verhaallijn vormen. Ook zijn opdracht is die van improvisatie. De eigenzinnige verwerking van de literaire tekst, tegelijk met de reflectie op muziek en dans, zouden ontstaan moeten geven aan een nieuwe tekst, een nieuw verhaal dat alleen daar en dan vorm kan krijgen.

 

Het gemengd kamerkoor De 2de Adem uit Gent, o.l.v. Maarten van Ingelgem neemt de taak van een traditionele koorpartij op zich. Ze wandelen door het geheel, becommentariëren wat ze zien, geven vorm aan de kritische reflectie en de relativiteit der dingen. Ze zijn een versnipperd koor dat zich naar elkaar toe en van elkaar weg beweegt, afhankelijk van de klemtoon en de met de muziek beoogde sfeer.

 

De locatie

 

Een ongewoonmuziekevent vraagt een bijzondere locatie. Het toeval leidde tijdens die zoektocht naar het Vrij Technisch Instituut van Aalst. De school bleek meteen bereid alle faciliteiten te bieden voor het project, tot en metde technische ondersteuning door de leerlingen podiumtechnieken... Meteen is de locatie ook een nieuwe ontmoeting met Boon. De auteur liep hier werkelijk een paar maanden school: hij volgde er de opleiding tot paswerker, maar zijn opleiding werd vroegtijdig onderbroken wegens het bezit van in een vrije school niet toegelaten lectuur. De school is gelegen aan de Sint-Annalaan, waar de jonge L.P.Boon in het begin van zijn huwelijk een kleinburgerlijke woning betrok op de zogenaamde ,,Boelvaar Poef’’.

 

Praktisch

 

Mijn Kapellekensbaan. …

compositie: Kristiaan en Maarten Van Ingelgem, Karel Van Marcke

jazzensemble: Karel Van Marcke

koor: de 2de Adem

tekst-regie: AntonCogen

dans: Caroline D’Haese

 

zaterdag 14 oktober, 20 u. -  zondag 15 oktober, 15 u.

VTI, Sint-Annalaan, Aalst

Kassa: 10 euro, 7 euro

Reservatie: contact@jmaalst.be of 053 21 48 59

 

Een organisatie van het Componistenplatform Aalst, de stad Aalst, het Vrij Technisch Instituut Aalst, Jeugd&Muziek Vlaanderen.

 

 


 

2007

 

 

November 2007

 

Project : Kinderarbeid en het huldebetoon aan Priester Daens

 

 

Kinderarbeid in de wereld

 

Over de hele wereld verspreid zijn er maar liefst 250 miljoen kinderen onder de 14 jaar die gedwongen worden te werken. Per dag komen er zo’n 80.000 werkende kinderen bij. 186 miljoen kindarbeiders zijn jonger dan 15 jaar. 113 miljoen kinderen hebben geen toegang tot basisonderwijs. Nog eens 150 miljoen kinderen verlaten de school nog voordat ze kunnen lezen en schrijven.

 

Kinderarbeid in Vlaanderen

 

Bij ons in Vlaanderen, konden tot het begin van de tweede helft van de 19de eeuw kinderen, officieel vanaf 11 jaar, voltijds arbeiden, maar vaak waren ze veel jonger en aan onderwijs viel weinig te denken. Mede door de actie van het daensisme in het laatste decennium van de 19de eeuw, kon een menswaardig bestaan veroverd worden. In 1889 werd al een reglementering aanvaard op de vrouwen-en kinderarbeid. De lonen stegen, er was een langzame positieve ontwikkeling over heel Vlaanderen, met meer aandacht voor onderwijs en vorming en culturele waarden.

 

Stop Kinderarbeid

 

¡Stop! is een totaalspektakel waarin het thema kinderarbeid centraal staat. Het componistenplatform Aalst gaf aan Karel Van Marcke de opdracht om muziek te schrijven voor sopraan, bariton, 2 kindsoli, kinderkoor en jazz-ensemble. De regie wordt toevertrouwd aan Yves De Pauw, leraar aan de Stedelijke Academie voor Podiumkunsten te Aalst. De Aalsterse solisten PhilippeSouvagie (bariton), Elisabeth Hermans (sopraan) en het kinderkoor van de muziekacademie verlenen eveneens hun medewerking.

De originele samenstelling van dit project met de aandacht voor de 250 miljoen kindarbeiders in de wereld en het huldebetoon aan de 5de grootste Belg Priester Daens, mag als een unicum beschouwd worden in de annalen van het Aalsterse, zelfs Vlaamse cultuurleven.

 

Een gedetailleerde omschrijving van dit project kan U downloaden in het menu downloads.

 

 


 

2008

 

 

Oktober 2008

 

      Project : "Bachianas"

      Rauwe, mannelijke dans, gedreven door testosteron, met veel springen, duiken, vallen en klimmen.
      Met daartegenover de lichtheid en de verfijning van cellomuziek gespeeld door acht jonge cellisten.

      Maarten Van Ingelgem mengt in deze productie bossanova van Antonio Carlos Jobim met cellosuites 
      van Bach, met als hoogtepunt de Bachianas Brasileiras van Heitor Villa-Lobos.

 

      choreografie:           Caroline D’Haese
      muzikale leiding:      Maarten Van Ingelgem
      dans:                      Ilke Bartholomees, Marieke Dermul, Jordy Putzeys, Emmanuel Ryngaert, Filip Tielens 
                                    en Thomas Vantuycom
      cellisten:                 Julie Janssens, Mathieu Jocqué, Albijn Poppe, Diethard Struelens, 
                                    Elien Vanalboom, Renke Van Impe, Jan Verstraete en Lieselot Watté
      sopranen:               Lotte Auer en Bep Keersmaekers
      coach dans:            Randi De Vlieghe
      coach cello:            Danny Pauwels

 

Wil je nog even nagenieten van de wervelende, kleurrijke en beklijvende voorstelling “Bachianas” die je op 15 oktober bijwoonde in CC De Werf te Aalst neem dan een kijkje op http://bachianas.componistenplatform.be/#0.0

De foto’s van Chantale Waeterloos en Philippe Deweer zijn adembenemend mooi.

 

 

2008

 

 

November 2008

 

      Project : "Compositiewedstrijd voor piano 2008"

 

      De eerste prijs ging naar Vijf Vreugdevisioenen van Mathias Coppens.

      Hij ontving zo maar eventjes 2000,-EUR, een uitgave van zijn werk bij Metropolis Music Publishers en de zekerheid 
      dat een 15-tal pianisten zijn nieuwe compositie zullen instuderen.

      Dit werk is namelijk het plichtwerk voor de Stephan De Jonghewedstrijd 2009.

 

      http://compositiewedstrijd.componistenplatform.be

 

      Ben je benieuwd om de Vijf Vreugdevisioenen te horen, kom dan naar de schiftingsproeven 
      op 11 en 12 februari 2009 om 14.30 uur in de feestzaal van het stadhuis te Aalst.

      De finale van deze pianowedstrijd vindt plaats op 22 maart om 14.30 uur op dezelfde locatie.

 

      Noteer ook al 18 maart 2009 in je agenda. Dan ben je welkom voor een interactief avondconcert met werk 
      van Vlaamse componisten gebracht door het Spectra-ensemble onder leiding van Filip Rathé.

      Maar hierover later meer.